1961: WON 3 aan zuidsteiger met rokende taanpot. Op achtergrond de boerderij ''Dijkzicht" van Genee aan de Krommesloot.
                                                                                                                                                            (foto: Amelsarchief)
 
 
Marker Rondbouw WON 3 (1946-1964) afm. 9,50x3,00 bouwjr. 1937 bij W. v.d. Goor, Monnickendam. Eig. Eelke van der Laan.
                                                                                                                                                         (foto: Ludwig de Boer)
 
 
Makkumer haven in de winter van 1949. Rechts op de voorgrond de WON 3 van Eelke van der Laan. Dit was een z.g. Marker rondbouw, een veel gebruikt scheepstype aan de hollandse kant van het IJsselmeer. In visserskringen beter bekend als een 'spekbak'. Verder zichtbaar van links naar rechts; WON 16 'Morgenster' (bouwjr. 1948 bij de Gebr. Koops Hoogezand) eig. de gebr. Hans K., Jelle K., Pieter K. en Rinze K. Poepjes. WON 42 "Noordster" (bouwjr. 1948, J. Boot, Alphen a.d. Rijn) van de gebr. Ja J., Klaas J. en Jacob J. Poepjes. WON 32 ''Elisabeth II" (bouwjr. 1937) van Haiko en Gouke Bootsma en de WON 33 "Elisabeth" (bouwjr. 1948/49, Gebr. Amels, Makkum) van de gebr. Klaas, Pieter Fedde, Haiko, Gouke en Jan Bootsma. 

                                                                                                                                               (foto: Hein Faber)
 

Vreemde berging, vissers vangen VW-bus

Omstreeks 1960 schoot het busje in het IJsselmeerwater. Dit gebeurde even voorbij het z.g. ''Roodpannenhuisje" tussen Kornwerderzand en Breezanddijk. Nu was dit niet uitzonderlijk bij harde wind. Kilometers lang kon men wennen aan de rijomstandigheden op de afsluitdijk totdat men even in de luwte kwam van het eenzaam op de dijk staande depot van Rijkswaterstaat. Later werden er aan weerszijden windschermen geplaatst. Ook dit hielp niet, een "Snoekebek" (Citroën DS) schijnt het officieuze record te hebben en landde pas 30 meter uit de wal, en bleef overigens drijven. Hierna besloot het Rijk de opslag te verwijderen.

De reden waarom de schippers van de WON 3 en WON 62 besloten de VW-bus te bergen en naar Makkum te slepen blijft in het duister, viel de vangst bij de fuiken tegen en meende men bergingsloon te kunnen innen? Het mag duidelijk zijn dat de wijze van vervoer het voertuig geen goed deed toen men eindelijk bij de Sânkop arriveerde.

 
 
 
 
 
Op de kop van WON 3 Lykele Poepjes en Bauke Kuipers. Rechts achter het busje Eelke v.d. Laan, Keimpe Kuipers en Willy Groen. Bij de jongens op de voorgrond; omkijkend Tonnie Rinia en verder o.m. Leendert van Malsen.  
                                                                                         (foto's: Tonnie Rinia. Johannes Koornstra en Rienk Nadema)
 
 

Index pagina

Vorige pagina

 

Histoarysk Wurkferbân Wûnseradiel